Wandelen Marokko

Twaalf ‘meiden’ in Marokko

In oktober 2018 hebben we met 12 vrouwen een rondreis door Marokko gemaakt. Via en samen met www.wandelenmarokko.nl hebben we een prachtige reis uitgestippeld, waarbij we in Marokko fantastisch begeleid worden door Mohamed Ait Lmouden. De persoonlijke begeleiding vooraf en tijdens de reis hebben wij als erg prettig ervaren. We waren onder de indruk van de kennis van Mohamed, waardoor wij veel meer van en over Marokko hebben geleerd dan wij van tevoren hadden gedacht. Wat hebben we allemaal gedaan?

Dag 1: reis Amsterdam - Marrakesh + avond in Marrakesh

We worden op het vliegveld opgewacht door Mohamed en de chauffeur, die ons comfortabel naar ons hotel / ryad vlakbij het plein Jemaa el Fna brengen. We eten traditioneel Marokkaans op een dakterras en genieten van de nachtelijke activiteiten op het levendige plein.

Dag 2: Marrakesh

Wat een stad! We verdelen ons in groepjes; Souk, Paleis Bahia en leerlooierijen, waarbij er voor alle drie de groepjes genoeg tijd is om de oude stad met al haar steegjes en winkeltjes te verkennen. De leerlooierijen hebben we op aanraden van Mohamed met een plaatselijke gids bezocht. De indrukwekkende (beroerde) werkomstandigheden maken dat we voortaan met andere ogen naar onze leren tassen en riemen kijken. Een groepje bezoekt op eigen gelegenheid een lokale hammam, wat een belevenis is dat! ’s Avonds eten we in een restaurant dat we samen met de reisbegeleiding hebben uitgezocht.

Dag 3: reis door Atlas naar Ait Benhaddou

Al vroeg vertrekken we voor een adembenemend mooie tocht dwars door het Atlasgebergte. Mohamed is vergezeld door een chauffeur en een kok. Zij zorgen de gehele reis voor ons. Het regent en het is koud, waardoor we niet picknicken maar eten in een plaatselijk wegrestaurant. Heerlijk gegeten én genoten van de echt Marokkaanse sfeer in en rond het restaurant. Als we de pas over zijn, wordt het iets beter weer, en dat levert prachtige regenbogen op. Er zijn allerlei kleuren gesteenten: rood-oranje-geel-groen-grijs, maar naarmate we verder rijden wordt het steeds roder.

We beklimmen Ait Benhaddou, de ‘lemen berg’ en genieten van het uitzicht. We hebben weer een traditioneel hotel met heerlijk eten.

Dag 4: naar Zagora

We rijden met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Atlas, maken onderweg een wandeling bij Ouarzazate en picknicken bij een klein riviertje. De lunches van Mohamed en zijn collega’s zijn zalig en overdadig. We hoeven niets te doen, alleen te chillen en te genieten van het riviertje en de omgeving. Op een groot kleed serveren de mannen dan het eten: salade, brood, pasta, vis, kaas, fruit.

We vervolgen onze tocht door een prachtig woestijnlandschap, door een canyon, over een pas. En dan door de eindeloze Draavallei met miljoenen dadelpalmen naar Zagora. Daar huren we fietsen en fietsen rondom Zagora langs de rivier onder de palmbomen. Het is daar veel bewoonder dan je vanaf de weg vermoedt. De meisjes staan ons verbaasd aan te staren, de jongens rennen en fietsen met ons mee. We drinken thee in het hotel waar we morgen ook zullen slapen. Vanavond slapen we in een bedoeïenentent bij de Tinfou Dunes. In het donker komen we daar aan, we stappen zo een sprookje van 1001 nacht in! Onder de stralende sterrenhemel eten we en dansen we rond het kampvuur.

Dag 5: Tinfou Dunes

Een zonsopgang in de woestijn: fantastisch. Na het ontbijt maken we een geweldige wandeling over de heuvels, wat een landschap. Na een heerlijke lunch rijden we terug naar Zagora en bezoeken onderweg een coöperatie waar ze de karakteristieke groene potten en schalen maken.

Dag 6: van Zagora naar de Vallée des Roses

We rijden weer terug en buigen in Ouarzazate af naar de Rozenvallei. Het geeft helemaal niet dat we gedeeltelijk dezelfde weg rijden, het landschap blijft adembenemend mooi. De Rozenvallei heeft nu geen bloeiende rozen, maar het landschap maakt veel goed.

Dag 7: wandeling in de Gorges d’Agouti

Een toppertje in deze week met toch al veel hoogtepunten. Een bijzondere wandeling, eerst door de akkers waar veel vrouwen de oogst van het land halen. Geholpen door hun kids en geduldige muildieren die de last dragen. Je waant je ver terug in de tijd. De gorge is wild, we moeten vaak de rivier oversteken. Een moeilijke maar hele mooie tocht. Waterschoenen aanbevolen!

We overnachten in Ouarzazate, een levendige stad, veel minder toeristisch dan Marrakesh, heel leuk.

Dag 8: terug naar Marrakesh

Weer terug over het Atlasgebergte, nu met veel beter weer. We picknicken op de flanken van de bergen, tussen de cactussen. In Marrakesh hebben we een luxe Ryad als afsluiting, met een hammam als toetje.

Dag 9: terug naar Amsterdam

Een heerlijk laatste ontbijt op het dak van het hotel en dan terug naar Nederland. Een fantastische reis gehad en genoten van een zeer boeiend land!

Stichting Wandelen Marokko | tel.: 06 59248792 | info@wandelenmarokko.nl | KvK-nummer: 52094065